Koncept för nya orebro.se

I arbetet med kommunens nya webbplats har vi under den senaste tiden tagit stora steg framåt. Vi har nu ett förslag till koncept som Ziggy creative colony har hjälpt oss med.

Vägvalet mobile first

Under resans gång har vi gjort ett antal vägval. Det viktigaste är nog valet att arbeta utifrån strategin ’mobile first’, vilket innebär att vi först och främst designar för mobilitet och mobila enheter. Idag är fortfarande det vanligaste sättet att designa en webbplats att skapa den för stationära eller bärbara datorer och eventuellt i andra hand försöka få den att funka i en mobil eller på en surfplatta. Vi anser att det är viktigt att vända på detta, främst eftersom vi ser att användandet av mobila enheter ökar kraftigt. På orebro.se har andelen besök med telefon/surfplatta ökat från 0 till 30 % sedan 2009. Med största sannolikhet kommer den siffran öka ännu mer och inom kort vara högre än andelen besök med datorer.

Genom att skapa nya orebro.se med strategin mobile first får vi inte bara en webbplats som är rustad för framtidens mobila beteenden, vi får också den positiva bieffekten att vi tvingas fokusera och prioritera innehållet och därigenom lyfta fram det som är viktigast för våra besökare.

Koncept som utforskar

I konceptet för nya orebro.se utforskar vi hur vi kan uppnå våra effektmål genom att dra nytta av teknik och beteenden som idag främst används på mobila enheter.

  • Lokala tjänster: Mobiltelefonen används ofta för att hitta information och tjänster i närheten av där man befinner sig.
  • Här; och nu: Att få veta vilka tjänster som är tillgängliga just nu gör att man lättare kan agera.
  • Uppgiften i fokus: Varje vy innehåller endast det material som behövs för att man ska kunna utföra den uppgift man vill utföra, oavsett vad den är. Navigationen visas när den behövs.
  • Snabba tjänster: Ofta används mobilen när man har några minuter över I väntan på bussen. Det är då viktigt att man snabbt kan nå de tjänster och sidor man söker.
  • Innehåll framför navigation: När skärmytan är begränsad måste fokus ligga på innehållet eller den funktion man vill använda, inte på menyer eller navigation för att nå alla andra sidor.
  • Mobila beteenden: Med mobila beteenden menar vi de interaktioner som skiljer från andra plattformar; att man sveper och använder flera fingrar istället för att hovra exempelvis.

Klickbar prototyp

För att visualisera konceptet har vi fått en klickbar prototyp. Se en liten film som visar den:

7 reaktion på “Koncept för nya orebro.se

  1. Verkar klokt och framåt! Ser dock en fara i att fokusera så mycket på vad besökaren vill ha. Verksamheten behöver även få ut information för beteendepåverkan. Den efterfrågas inte alltid förrän den levererats.

    • Du sätter fingret på en viktig fråga, Ola. Verksamhetsperspektivet har hittills varit alltför starkt och medborgarnas behov har kommit i andra hand. Men det ena behöver inte utesluta det andra. Om vi skapar tjänster med utgångspunkt i det som gör det enklare för medborgare / företagare kan de också uppfylla verksamheternas behov. Ta återvinningsguiden som exempel, vi har behov att få folk att sluta kasta batterier i komposten och medborgarna vill att det ska vara lätt att göra rätt. Men om inte behovet finns hos medborgare / företagare måste vi nog skapa det i andra kanaler eftersom andelen besökare som kommer till orebro.se utan ett specifikt behov är mycket låg.

      • Här behöver då vår kommunikationsstrateg hjälpa till för detta kan inte vi. Vi vet vad vi vill ha sagt och vad som är viktigt för verksamheten. Hur vi ska nå fram är inte vår kompetens. De senaste åren har vi mötts av, ganska generaliserat och lite tillspetsat ”nej, det är inte målgruppsanpassat, folk söker inte den informationen” och sedan har det stannat där. Vad är stödjande och vad är styrande i kommunikationsarbetet i Örebro kommun? Verksamheternas behov, tillgängliga kanaler eller målgruppens intresse?

  2. I Örebro räknas Du som antingen/och är mobil eller fotbollsfan. Vi andra då???

    Jag önskar kunna söka i Örebro kommuns beslut och protokoll genom att söka ex ”grönska” och sedan sortera efter tid, förvaltning, ansvarig, policy osv.

    Likaså önskar jag ett system där jag lätt kan se vilka som jobbar på varje enhet, för är det någon som jag redan har haft kontakt med i ärendet så är det lättare att fortsätta tråden.

    Och för det tredje önskar jag att kommunen slutar bebygga och planera alla grönskande platser…tex att slänga upp en stor fotbollshall i ett naturvärt område, ett område som dessutom medverkar till rekreation och som bullerskydd.

    • Hej Malte, tack för dina synpunkter!

      Mobile first innebär inte att orebro.se endast kommer att fungera på mobiltelefoner. Du kommer att kunna använda sajten oavsett om du har stationär dator, bärbar dator, mobiltelefon eller surfplatta. Men vi tror att andelen besökare med mobila enheter snart kommer att vara fler än de med datorer. Därför vill vi skapa en sajt som tar hänsyn till det.

      Jag håller med dig om att kommunens protokoll och andra handlingar inte är lättillgängliga. Vi jobbar på att få ut fler beslutsdokument så att medborgarna kan bli mer delaktiga i beslutsprocessen. Men när det blir klart är idag svårt att säga.

      Du kan redan idag använda funktionen ”Sök person” på orebro.se. Där kan du inte bara söka på namn, utan också avdelning eller enhet.

      Din synpunkt om grönytorna har jag svårt att bemöta, men jag skickar frågan vidare så att du får ett svar från någon som jobbar med frågan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *