Spännande höst för Örebro kommuns sociala medier!

Det var riktigt kul när analysföretaget Smampion i går släppte sin rankning över Sveriges bästa kommuner på Facebook. Att vi knep tredjeplatsen, i konkurrens med närmare 200 andra kommuner, är ett kvitto på att vi verkligen gör rätt.

Bild_fb

Just Facebook har varit den mest prioriterade sociala medier-kanalen under våren för vår del. Mycket har handlat om att identifiera vad som fungerar i kanalen, vad som skapar engagemang och ger interaktioner. Och det har vi lyckats bra med. För den kanske främsta anledningen till den framskjutna placeringen i Smampions rankning stavas just engagerande innehåll.

Vi har haft många inlägg under året som genererat tusentals likes, hundratals kommentarer och delningar. Enskilda inlägg som nått ut till 60-70 000 personer i Örebro. Så örebroarna tycks verkligen uppskatta innehållet i vår Facebook-kanal. Några exempel är Rosa gatan, Sortörerna på stan, blomsterängen på Hertig Karls allé och höghastighetstågen.

Facebook är kanske inte lika hippt som för fem-sex år sen, men det är fortfarande den överlägset populäraste sociala medier-kanalen i Sverige och världen. Nästan alla som använder sociala medier använder också Facebook.

Det finns över fem miljoner konton i Sverige och cirka 70 procent av internetanvändarna i Örebro har också ett Facebook-konto, enligt en rapport från Stiftelsen för Internetinfrastruktur, IIS. Så Facebook är själva infrastrukturen i sociala medier – och samtidigt ditt digitala vardagsrum. Och just nu finns det inget som tycks hota dess dominans.

Därmed kommer det vara en prioriterad kanal för oss även framöver. För det är samtidigt en väldigt smidig kanal för att snabbt nå ut till en riktigt många, exempelvis vid krissituationer.

Vi har ökat antalet följare på Facebook under året med över 220 procent. Men trots 11 000 följare så det finns fortfarande ett stort underlag av lokala Facebook-användare som inte upptäckt Örebro kommuns Facebook-sida än. Och vi kommer att jobba hårt för att nå dem.

I övrigt har vi ökat våra aktiviteter i sociala medier mycket i år. Förutom den fina tillväxten på Facebook har vi också ökat antalet användare i vår Instagram-kanal med över 340 procent. En stor anledning till det stavas det populära stafettkontot som rullat sedan i mars. Ledordet där har varit transparens där vi som kommun visat upp våra tillgångar.

Vi har också testat att integrera Instagram- och Twitter-flöden på orebro.se, bland annat i samband med kommunfullmäktige (#orekf) och fototävlingen #osetimitthjärta Och när vi lanserar nya orebro.se kommer vi ha ännu större möjligheter att utveckla den sociala webbplatsen som kommer att bli viktig framöver. För just samspelet är jätteviktigt, så inte sociala medier blir en isolerad ö i en organisations kommunikation.

Så parallellt med det här pågår också ett genomgående internt strategiarbete hur verksamheten i sociala medier-kanalerna ska bedrivas, målsättas och integreras med den övriga kommunikationen.

Vi kommer att satsa mer på fasta, men samtidigt unika, inslag i våra sociala medier-kanaler framöver. Så inte vår Facebook-sida eller Twitter-sida fungerar som en anslagstavla för orebro.se Just Twitter kommer att vara en prioriterad kanal under hösten, bland annat genom att utveckla en vassare medborgardialog med exempelvis Twitterpaneler och egna expert-Twittrare.

I dagarna lanserade vi också Instagram-satsningen #gymnasietpåriktigt där vi låter ett trettiotal gymnasieungdomar på de kommunala gymnasieskolorna vara ambassadörer för sina program. Det handlar sammanlagt om cirka tjugofem olika konton som vi kickat igång. Känns superspännande! Även här kommer vi att se ett samspel med skolornas webbplatser.

Sen kikar vi också på lite ”alternativa” sociala medier-kanaler i samband med ett integrationsprojekt i höst. Mer kan jag inte säga nu, men det känns också jättespännande!

/Linus Mattisson, redaktör sociala medier

2 reaktion på “Spännande höst för Örebro kommuns sociala medier!

  1. Vad roligt att det ger resultat och kan mätas på ett bra sätt. Vi hade stafettkontot v23 och ska ha igen v38 (tror jag) och det var riktigt roligt. Rekommenderas till övriga verksamheter. Ni som haft det under sommaren har verkligen gjort det bra.

    Äntligen syns det vi gör och alla kan kommentera och interagera med det.

    Nu växlar vi upp och på ett positivt sätt dunkar ut vår fantastiska kommun i cyberrymden och så klart IRL ( det är ju där det händer).

    /Ola, Kundservice Avfall

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *